Jedeme s obytným přívěsem
Pokud nemáte zkušenosti s řízením jízdní soupravy, tedy osobního automobilu a připojeného obytného přívěsu, měli byste si před samotnou dovolenou techniku jízdy trochu procvičit. Při jízdě s karavanem není obtížné jen couvání, ale i samotná jízda vpřed má svá úskalí. Celá souprava má minimálně dvojnásobnou hmotnost. Připojený karavan je dobrá tuna zátěže, která i s těžším vozem může zacvičit, pokud na to nejste připraveni.
Většina karavanů je dnes vybavena samostatným brzdným systémem. Jde o takzvanou nájezdovou brzdu. Princip je stejný jako v běžném autě, jen sešlápnutí brzdového pedálu nahrazuje kinetická energie, která stlačí brzdový válec tím, že karavan najede na brzdící, tažné auto. Karavan tedy brzdí o trošičku později než samotné auto. Pozorný řidič to v zadní části svého těla pozná. Pocítí takový lehký kopanec. Nesmí ho to vylekat.
Před dovolenou si jízdu procvičte na nějakém velkém parkovišti. Na veškeré manévrování totiž potřebujete více místa. Zatáčky nevytočíte na tak malém poloměru jako se samotným autem. Za vozem máte vždy „ocas“, který se může dostat i do protisměru, přejet plnou čáru. Můžete tak získat i nějakou tu pokutu hlavně v horských oblastech plných serpentin.
Samostatnou kapitolou umění jízdy s přívěsem je couvání. Vždy zatáčí proti směru zatáčení zádě vozu. To, je zapotřebí brát do úvahy při práci s volantem. Ideální je sledovat v zrcátkách úplný konec celé soupravy, která pohyb do stran prozradí nejdříve. V každém případě doporučuji využít speciální soupravu zrcátek, které rozšiřují pohledové panorama celé soupravy. Jejich efekt je v tom, že zpětná zrcátka jsou širší, než je šířka karavanu, který obvykle přesahuje půdorys samotného auta. Při jízdě si dejte především pozor na boční vítr. Karavany jsou rovnou, obří plochou, která je vezena zpravidla jen na jedné ose. Různé pohupování karavanu a hlavně boční tlak do tažného zařízení může chtít ovlivnit jízdní dráhu soupravy.